پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118142
نگاهي به کمک هاي ايران براي مقابله با تروريسم/ فروش سلاح به دولت عراق غيرقانوني است يا تسليح تروريستهاي چند مليتي؟
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1669

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مرصاد، مسئله تروريسم امروز يکي از مهم ترين مسائلي است که جهان و به خصوص غرب آسيا با آن روبرو است. اين مسئله که از چندين سال پيش با ظهور فرقه هاي افراطي وابسته به غرب و کشورهاي وهابي افزايش يافت بيش از پيش به گسترش خشونت هاي خونين در منطقه منتهي شده است.

ايران به عنوان يکي از قدرت هاي منطقه از لحاظ جغرافياي و توان نظامي از اهميت بالايي برخوردار است زيرا مي تواند در حوادث منطقه نقشي پيشگيرانه انجام دهد. دولت ايران از گذشته همواره بر اين مسئله تاکيد داشته است که برقراري امنيت منطقه به معناي وجود امنيت در ايران است و در صورتي که نا آرامي در نقطه اي پيش بيايد با آن به صورت فعال برخورد کرده تا بتواند به پايان دادن هر چه زودتر شرايط نا امني کمک کند.

پنج نفر بر اثر حملات تروريستي در عر

حوادث اخير عراق نيز امروز آبستن عوامل مختلفي است و به مسائلي برمي گردد که تحليل گران از آن به عنوان "ناکامي هاي تروريستي در سوريه"  و "حمايت هاي کشورهاي تندروي وهابي از تروريست ها" ياد مي کنند.

دکتر محمد کرمي راد در همين خصوص به خبرنگار سياسي مرصاد گفت: آن چه که امروز در عراق مي بينيم ناشي از اين است که تروريست ها در رسيدن به اهداف خود در سوريه شکست خورده اند و پس از آن نيز براي جبران شکست هاي خود به سمت عراق هجوم آورده اند.

Untitled

اين تحليل گر مسائل سياست بين الملل گفت: حمايت هاي کشورهاي تندرو وهابي نظير عربستان از گروهک هاي تروريستي در عراق و سوريه و همچنين پيشتيباني کشورهاي غربي از اين تروريست ها به اين مسائل دامن زده است و همانطور که مي بينيم باعث يک درگيري خونين شده است.

کمک هاي ايران براي مقابله با تروريسم بر اساس قوانين بين المللي

ايران با توجه به ايدئولوژي خود و همچنين بر اساس پايبندي به قوانين بين المللي در خصوص مبارزه با تروريسم همواره در طول ساليان گذشته سعي کرده است که با اين پديده شوم خونين مبارزه کند.

حمايت هاي ايران از مردم بوسني در مقابله با کشتار وحشيانه آنان از سوي صرب ها، حمايت از مردم مظلوم فلسطين و … نشان مي دهد که جمهوري اسلامي ايران در مواضع خود در مقابله با تروريسم سازمان يافته پافشاري مي کند و بر اساس قوانين بين المللي که بر از بين بردن تروريسم تاکيد دارد، پايبند است.

در شرايط فعلي نيز که حملات تروريستي به کشور همسايه ايران صورت گرفته است، به نظر مي رسد که ايران مواضع گذشته خود را داشته باشد و در مبارزه با تروريسم بتواند نقشي موثر ايفا کند.

بر اين مسئله مسئولين دولتي و وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران بارها تاکيد کرده اند.

معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه گفت: اگر عراق درخواست نمايد، در چارچوب حقوق بين‌الملل و قراردادهاي متعارف و روشن تجهيزات نظامي به عراق ارسال خواهيم کرد.

882014

حسين اميرعبداللهيان در خصوص  کمک به عراق براي مبارزه با تروريست‌ها تصريح کرد: اگر عراق درخواست نمايد؛ در چارچوب حقوق بين الملل و قراردادهاي متعارف و روشن تجهيزات نظامي به عراق ارسال خواهيم کرد.

وي درعين حال افزود: تاکنون درخواستي نشده و عراق از توانايي لازم برخوردار است.

امير عبداللهيان تاکيد کرد: ما در مبارزه با تروريسم در کنار عراق خواهيم بود.

تاثير امنيت کشور همسايه بر امنيت داخلي

يکي از موضوعات اساسي در طرح امنيت داخلي کشورها، برقراري امنيت در مرزهاي آن کشور است. ايران نيز به دليل هم مرز بودن با کشور عراق براي پايدار بودن امنيت داخلي خود نيازمند اين مسئله است که امنيت را همانند گذشته در مرزهاي خود نگه دارد.

1424

در اين ميان آن چه حائز اهميت است و وجود آن براي پايدار بودن امنيت در مرزها به عنوان يک اصل مهم تلقي مي شود، برقراري امنيت در داخل کشور همسايه است. در اين شرايط است که افزايش اقتدار دولت کشور هم مرز با ايران با مقابله با پديده تروريسم الزامي مي شود.

بديهي است در اين شرايط در صورتي که دولت عراق از ايران درخواست کمک تسليحاتي داشته باشد، ايران براي حفظ امنيت منطقه با آن موافقت کند.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html